Seniorrådets udtalelse til budget 2025

Ishøj Byråd

v/Borgmester Merete Amdisen

 

Ishøj Seniorråds budget udtalelse 2025

 

 

Seniorrådet skal indledningsvis rose Byrådet for den måde, man i år har valgt at behandle budgettet på med flere orienterings møder om kommunens kommende budget for 2025, som vi har fundet værende en god information.

 

Seniorrådet skal endvidere udtale, at Rådet har haft et godt og konstruktivt møde med kommunens 3 udvalgs-

formænd.

 

Seniorrådet har gennemgået idekataloget nøje og drøftet oplægget til budget 2025 – især siderne 40 til 60.  Det er med glæde, at det kan konstateres, at der på kommunens samlede budget for 2025, lægges op til en mindre besparelse på ca. 20 millioner, hvilket er mindre i forhold til tidligere år. Uagtet dette finder Rådet, at der desværre alligevel er flere besparelser på kommunens budget – ikke mindst på det sociale og sundhedsmæssige område, hvor der er tale om nogle større besparelser, der umiddelbart kan virke som unødvendige, og som går ud over kommunens ældre borgere.

 

Derfor har Rådet fundet det nødvendigt at kommentere nogle af besparelsesforslagene med følgende bemærkninger:

 

  • SSU-02 Nedsættelsen af plejehjemstaksten:

En besparelse på 7,5 millioner kr. er for os at se, en meget optimistisk besparelse, der vil blive svær at opnå, da det

er en kultur og samarbejde der skal arbejdes med, og det tager efter erfaring nogen tid at ændre.

 

  • SSU 03 Egenbetaling på madservice sættes op:

Vi mener at en forhøjelse fra 52 – 61 koner – altså 9 kroner – er en meget høj pris på et måltid mad. Ovenikøbet er mål-

tiderne meget små. Hvis borgerne ønsker en hovedret og måske en forret eller dessert, bliver det kr. 75 pr, dag – altså

  1. 2.250 pr. måned – og det er et meget stort beløb for en pensionist.

 

  • SSU-04 Rådighedsbeløb nedsættes på personligt tillæg:

Denne besparelse vil ramme de pensionister, der har de laveste pensioner – og skal her pege på en del borgere der

ikke har oparbejdet en fuld pension.

 

  • SSU-05 Fælles hjælpemiddeldepot med plejecentrene:

God ide!!

 

  • SSU-06 Nedlæggelse af vedligeholdelsestræning:

Ishøj kommune har Danmarks laveste sundhedsprofil, hvorfor dette forslag er en meget dårlig ide, da den nemt kan føre til

at borgere får det dårligere, og så skal have hjælp udefra – der vil koste mere end der gør nu.

I oplægget til den nye ældrelov er forebyggelse vigtigt, hvilket skal sammenholdes med Socialreformens tanker om forebyggelse skal ske tæt på borgerne. Derfor er nedlæggelse af vedligeholdelses træning også en dårlig ide.

 

  • SSU-07 Nedlæggelse af kontinensklinik:

Til dette forslag har vi bedt om, at der bliver undersøgt, hvor mange der modtager bleer/bind som hjælpemiddel.

Det er vigtigt, at der bliver fulgt op på de borgere, der modtager ovennævnte, således at de får en ordning som passer den

enkelte borger. Da ting ændrer sig over tid, er det vigtigt, at der jævnligt blive,fulgt, op på dette, også for at øge den enkeltes livskvalitet.

Seniorrådet mener ikke, der er tale om en reel besparelse, idet der vil komme betaling til hospitalsbehandling i stedet, som er en pris der normalt er større end kommunens udgift, og ydermere er et beløb, som vi ikke kender på nuværende tidspunkt.

 

  • SSU-08 Sammenlægning af daghjem samt udvidelse af aktivitetsudvalg. En større egenbetaling        

                              mellem daghjem til aktivitetstilbud:

Vi kan ikke se, hvor mange borgere det vil ramme, og ikke mindst, hvad det betyder i kroner for den enkelte borger. Dette er en ukendt

udgift, hvortil kommer at mange borgere skal betale kørselsudgifter, for at komme til Kærbo, en udgift der også forhøjes.

 

  • SSU-10 Sammenlægning af hjemmehjælp til borgere i ældreboliger på Kærbo og Torsbo    

                               plejecentrene til hjemmeplejen:

God ide!!

Dog kan Rådet ikke se, hvorvidt man flytter udgifter til Hjemmeplejen.

 

  • SSU-11 Omlægning af hjemmeplejens besøg hos borgerne:

Vi er meget glad for, at vi endelig får TEAMS i Ishøj, det har været undervejs i længere tid. Vi har forstået disse skal træde i kraft 1. januar 2025. Seniorrådet har i vores udtalelse til budget 2024 understreget, at det er vigtigt hvert team har en ansvarlig leder for teamets daglige drift.

 

  • SSU-13                 Implementering af robotstøvsugere:

Det er fornuftigt, at man vil undersøge de forskellige ting, der står i forslaget. Men vi vil godt udtale, at rådet er meget betænkelige ved en sådan ordning. Det er svært, at få en optimal udnyttelse af en robotstøvsuger, da de fleste ældre bor i små lejligheder, hvor det kan være svært at få en robotstøvsuger til at fungere optimalt.

 

  • SSU-14                Reducere serviceniveauet i forhold til rengøring:

Når man bliver ældre, er der flere ting som bliver sværere for en. Man kan have svært ved at nå gulvet, man taber flere ting af forskelligt art, bl.a. flydende ting, der er svært at rengøe, hvilket  betyder at der bliver mere beskidt. Derfor vil vi meget advare imod at skære ned på rengøringen. Tværtimod, er der nogle borgere, der har behov for flere timer. Det er jo ikke alle, der har mulighed for privatrengøring for at supplere det offentlige tilbud, der i forvejen ikke er optimalt.

 

  • ØPU-01               Nedbringelse af sygefravær – ansættelse af sygefraværskonsulent:

Dette punkt har stort set været med hvert år.Men fraværsprocenten er bare blevet højere og hørere – 18,6% svarer næsten til at   ALLE ansatte i Ishøj kommune, er væk 1 måned om året. Vi kender ikke fordelingen mellem de forskellige faggrupper, men kan være bange for, at netop indenfor de ansatte, som skal være der for gruppen 60+ – måske er højere?

Vi undrer os over, hvor er MED-udvalgene, Tillidsrepræsentanter, Sikkerhedsrepræsentanter, og ikke mindst vores ledere, der alle skal have fokus på sygefraværet.

Herudover er vi bekendt med, at noget personale vælger at arbejde hjemmefra, uagtet de er syge, hvilket ikke bør accepteres.

Hertil kommer, at der bliver ført sygefraværssamtaler, hvor det er vigtigt at få afklaret, hvorfor nogle har større fravær end andre – et fravær, der skal drøftes med medarbejderen, og ikke mindst hvordan man kan nedsætte det.

Seniorrådet kan ikke se, hvorvidt langtidssyge og barselsorlov er talt med i den opgjorte statistik. Få personers lang tids sygefravær kan påvirke sygefraværet væsentligt i opgørelsen over sygefravær.

 

  • ØPU-03               Effektivisering via kortere åbningstid på Rådhuset, bedre telefonbetjening samt investering                            

                               Digitale løsninger:

Det er et tiltag som er godt, fordi vores betjening i mange år ikke er tilfredsstillende, mange borgere er utilfredse med, at det kan være vanskeligt, at få telefonisk kontakt med personalet. Borgerservice bør selvølgeligt have åbent hver dag. Det er væsentligt man kan komme  ind i borgerservice i hele åbningstiden – uden forudbestilling af tid.

Tanken med Borgerservice er, at det skal være et sted, hvor borgeren kan få kommunen i tale på en hurtig og nem måde. Naturligvis skal der være mulighed for, at bestille tid til pas og kørekort.

Vi er bekendt med, at der er flere af vores borgere, der tager til vores nabokommuner, hvor de får en hurtigere betjening end i Ishøj.

 

  • Cafe på Kærbo:

Seniorrådet finder det uheldigt at cafeen på Kærbo er nedlagt. For rigtig mange af kommunens ældre borgere, var den med til

at skabe liv,  samt gøre opholdet på Kærbo mere levende. Mange borgere, der benytter dags- og aktivitetscentret spiste i cafeen.

Behovet for at kunne benytte en cafe bliver større fremover, når Torsbos dags- og aktivitetscentret sammenlægges med Kærbo. Endvidere havde pårørende til beboerne mulighed for at spise i cafeen, sammen med deres pårørende beboere på Kærbo. Herudover    kom mange pensionister udefra, og spiste deres daglige hovedmåltid mad.

Hvad hjælper det, at Kærbos fællesarealer er renoveret for et anseeligt beløb, når arealerne står mennesketomt, bl.a. fordi cafeen er lukket og borgerne føler sig spæret inde i det lukkede område ved receptionen, Tanken med renoveringen var, at gøre Kærbo mere åben , samt et hyggeligt sted at være.

Seniorrådet foreslår, at cafeen genåbnes.

 

 

Slutteligt skal Seniorrådet bemærke, at i Regeringens finanslovforslag for 2025, er der afsat et større milliard beløb til fordeling til kommunerne. Det må forventes, at Ishøj kommune får en andel af dette beløb, hvorved kommunens budgetbesparelser bør kunne formindskes, ikke mindst på kommunens ældreområde. Derfor mener Seniorrådet, at vores forslag til budget 2025 vil kunne efterkommes.

 

 

På vegne af Ishøj Seniorrråd

 

Birgit Nielsen